maanantai 22. lokakuuta 2012

Ohjauksen osat

Kerron seuraavaksi ohjauksen osista:

Ohjausakseli
 




















Ohjausakselin tehtävänä ohjauksessa on liikuttaa raidetankoja ja siten liikuttaa pyöriä.


Ohjauspylväänputki













Ohjauspylvään putki liikuttaa ohjauksessa ohjausvaihdetta.


Ohjauspylvään asennon säätövipu





















Ohjauspylvään asennon säätövivulla voi säätää ratin korkeutta.



Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä













Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä painuu kasaan kolarin sattuessa ja tällätavoin vältytään turhilta kuolemilta kun ratti ei pamahda kuljettajaa päähän.


Ohjauspylvään joustoliitos





















Ohjauspylvään joustolioitoksella on sama periaate kuin kokoonpainuvalla akselilla ja ristinivelliitännällä.


Ohjausvaihde













Ilman ohjausvaihdetta liike ei välity pyörille. Ohjauspylvästä käännettäessä liike muuttuu sivuttais suuntaiseksi, koska ohjausvaihde on hammastettu kuvan mukaisesti.


Raidetanko













Raidetangon tehtävänä ohjauksessa on välittää liikettä pyörille.



Raidetangon pää





















Raidetangon pää tulee kiinni pyörään.























Ackermanin ihannevierinnällä tarkoitetaan vierintää kaarretilanteessa, jolloin kaarteesta katsottuna ulompi pyörä kääntyy vähemmän, jolloin kitka ei ole yhtä suuri kuin jos pyörät kääntyisivät yhtä paljon. 

 Auraus tarkoittaa että pyörien etuosat suunnataan kohti akselia ja haritus on sama päinvastoin.

Camper tarkoittaa että pyörien yläosia suunnataan joko ulospäin tai sisäänpäin auton akselin keskikohtaan nähden.

Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti