Kerron seuraavaksi ohjauksen osista:
Ohjausakseli
Ohjausakselin tehtävänä ohjauksessa on liikuttaa raidetankoja ja siten liikuttaa pyöriä.
Ohjauspylväänputki
Ohjauspylvään putki liikuttaa ohjauksessa ohjausvaihdetta.
Ohjauspylvään asennon säätövipu
Ohjauspylvään asennon säätövivulla voi säätää ratin korkeutta.
Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä
Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä painuu kasaan kolarin sattuessa ja tällätavoin vältytään turhilta kuolemilta kun ratti ei pamahda kuljettajaa päähän.
Ohjauspylvään joustoliitos
Ohjauspylvään joustolioitoksella on sama periaate kuin kokoonpainuvalla akselilla ja ristinivelliitännällä.
Ohjausvaihde
Ilman ohjausvaihdetta liike ei välity pyörille. Ohjauspylvästä käännettäessä liike muuttuu sivuttais suuntaiseksi, koska ohjausvaihde on hammastettu kuvan mukaisesti.
Raidetanko
Raidetangon tehtävänä ohjauksessa on välittää liikettä pyörille.
Raidetangon pää
Raidetangon pää tulee kiinni pyörään.
Ackermanin ihannevierinnällä
tarkoitetaan vierintää kaarretilanteessa,
jolloin kaarteesta katsottuna ulompi pyörä kääntyy vähemmän, jolloin
kitka ei ole yhtä suuri kuin jos pyörät kääntyisivät yhtä paljon.
Auraus tarkoittaa että pyörien etuosat suunnataan kohti akselia ja
haritus on sama päinvastoin.
Camper tarkoittaa että pyörien yläosia suunnataan joko ulospäin tai
sisäänpäin auton akselin keskikohtaan nähden.
Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti