tiistai 30. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen/Wiring diagram 

Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottoriohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto. Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plusnapa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen merkinnät
30=akun +napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa
31= akun miinusnapa.

Rele/Relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.

 Kuvassa auton sumuvalo kytkentä.

Vasemman puoleinen kytkentä on jarruvalo kytkentä. Kun jarrupoljinta painetaan jarruvalo kytkin painautuu kiinni ja virta lähtee kulkemaan akun kautta sulakkeen ohitse ja sulkee tällöin virtapiirin. Kun virtapiiri sulkeutuu virta alkaa kulkea polttimoiden lävitse ja tällöin ne alkavat palamaan.

Oikean puoleinen kytkentä on sumuvalokytkentä.

Kun sumuvalot kytketään sumuvalokytkimestä päälle, enne relettä oleva kytkin sulkeutuu ja sulkee tällöin virtapiirin. Virta lähtee kulkemaan akulta kulkien käämin lävitse , jolloin syntyy magneettikenttä. Releen käämin synnyttämä magneettikenttä sulkee releen sisällä olevan kytkimen ja virta kulkee täten sumuvaloille ja polttimot alkavat palamaan.

Sulakkeen tehtävä virtapiirissä

Sulake=Varoke=Fuse

Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pienipätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi, jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun plusnapaa.

Sulake mitopitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esimerkki:
Virtapiirissä kulkee 10 A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15 A.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti