sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Jarrut


Kuvassa on jarrunestesäiliö jonka tarkoitus on lähinnä säilöä jarrunestettä.


















Jarrutuksessa syntyvä paine välittyy jarruihin jarruputkia pitkin.

Jarruletku ajaa saman asian kuin jarruputket, mutta sitä käytetään paikoissa joissa tapahtuu liikettä.


















Levyjarruissa on jarrusatula, jonka sisällä sijaitsevat jarrupalat sekä jarrumännät. Männät painavat jarrupaloja jarrulevyjä vasten. Tällöin tapahtuu jarrutus.


















Jarrumännät painavat jarrupaloja tai jarrukenkiä jarrulevyä tai rumpua vasten jarrunesteen johtaman paineen takia. Jarrumännät sijaitsevat kuvassa olevan jarrusylinterin sisällä.














Jarrupääsylinteri muuntaa ei-hydraulisen paineen hydrauliseksi paineeksi jarrupoljinta painettaessa.



















Näm ovat jarrupalat, jotka painautuvat jarrulevyä vasten ja yhdessä ne saavat aikaa ajoneuvon hidastumisen.


















Kuvassa on ABS-hydrauliyksikkö. ABS-järjestelmä estää jarruja lukkiutumasta ja se on sähköistetty järjestelmä.

Kuvassa on jarru tehostin, jonka tehtävänä on tehostaa jarrupolkimelta lähtevää jarrutusta.

Kuvassa seisontajarruvaijerit lähtevät haarautumaan kohtirumpujarruja. Seisontajarruvaijeria vedettäessä se painaa jarrukenkiä jarrururumpua vasten ja näin auto ei paikalla ollessa lähde liikkumaan.

Jarrunesteitä on olemassa erilaisia DOT 3,4.5 ja 5.1. Jarrunesteet DOT 3,4 ja 5.1 ovat glykoli- ja glykoli/boraatti pohjaisia. DOT 5 on näistä ainoa silikonipohjainen jarruneste. Jarrunesteet tulisi vaihtaa vuoden tai kahden vuoden välein, koska jarrunesteen sekaan muodostuu vettä ja kovissa jarrutuksissa vesi kiehuu jarrutettaessa ja tällöin jarrutus menettää tehon ja poljin palautuu vain takaisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti